JAK ČEŠI JEDNAJÍ
© Radek Sárközi, 2001

Jan Čulík: ...jak Češi jednají

obálka knihy

Vydavatel známého internetového průběžníku Britské listy, český emigrant, který žije v Glasgow a učí na tamější univerzitě, autor příručky Knihy za ohradou: Česká literatura v exilových nakladatelstvích - to je Jan Čulík. Tento "zuřivý novinář" právě vydal novou knihu s názvem "…jak Češi jednají.". Jan Čulík není autorem všech příspěvků. Často jen podnítil diskuzi o některém ze závažných témat a pak jen sledoval reakce, které v Britských listech vycházely. Ty nejzajímavější vybral do své objemné pěti set stránkové knihy. Proč bychom ji měli číst? Především proto, že se dozvíme mnoho sami o sobě. Jací jsme. Jak u nás funguje demokracie ve srovnání s Velkou Británií… Čulík odpovídá, že špatně!

Politika je vražedně propojena s ekonomikou, Jan Kavan lže, Václav Havel také! Z České televize odcházejí nejschopnější lidé, státní správa hází lidem klacky pod nohy, bydlení v panelácích s umakartovými jádry je nebezpečné, prodavačka v obchodě nadává slušnému zákazníkovi… To je jenom stručný výběr z témat, o kterých diskutují čtenáři Britských listů.

Čulík jim ovšem svoje názory nijak nevnucuje. Nechává prostor všem dotčeným osobám, vybízí je, aby reagovaly, přímo je nutí. A někdy se mu to podaří! Teď záleží jen na nich, jestli předloží věrohodné argumenty, jestli přesvědčí ostatní, že všechno bylo jinak, že pravdivá je právě jejich verze… A Čulík kontruje a znovu vrší argumenty proti!

Kdo rád sleduje vášnivé debaty, určitě si v této knize počte. A dozví se i spoustu zákulisních informací o chodu institucí jako je například Česká televize. Všechny články jsou přitom na hony vzdálené povrchnímu bulváru. Internet totiž umožnil Čulíkovi publikovat velmi rozsáhlé a hluboké komentáře, pro které by v papírových novinách nebyl dostatek místa.